Home » Tips voor een betere nachtrust tijdens je zwangerschap

Tips voor een betere nachtrust tijdens je zwangerschap

Tijdens de laatste maanden van je zwangerschap zal je merken dat je steeds minder gemakkelijk in slaap komt. Overdag ben je vaak moe en futloos en zodra je op bed ligt ben je klaar wakker. Zo frustrerend, haha! Als het goed is heb ik nog 5 weekjes te gaan en ik kan jullie vertellen dat ik de laatste tijd ook vaak achter mijn computer zit, terwijl ik normaal gesproken onder mijn deken met mijn hoofd op mijn hoofdkussen op bed zou liggen.

Maar hoe komt het eigenlijk dat je ’s nachts niet goed kan slapen tijdens je zwangerschap? Daar zijn verschillende redenen voor. Het verschilt per persoon, maar in de meeste gevallen heb je “last” van de volgende dingen.

Waarom kun je niet slapen tijdens de zwangerschap?

Je moet regelmatig plassen. Er komt steeds meer druk op je blaas te staan, dus het is niet gek dat je iedere keer het gevoel hebt dat je blaas overvol is.

Je hebt last van brandend maagzuur. Je baby wordt steeds groter, waardoor je maag dit ook gaat merken. Grote kans dus dat je zo’n vervelend zuur gevoel in je keel krijgt.

Je baby is onrustig. Terwijl jij lekker wilt gaan slapen, denkt je baby dat hij/zij wakker moet zijn. Je bent niet meer aan het bewegen, waardoor de baby het gevoel heeft dat je gestopt bent met wiegen.

Je buik is groot. Oh, wat zou het fijn zijn om weer gemakkelijk om te kunnen draaien, geen ruzie te hebben met je zwangerschapskussen en gewoon weer even op je buik kan liggen!

Denken, denken, denken. Heb ik alles klaar voor de komst van de baby? Hoe zal het zijn als de baby er straks is? Is het huis helemaal aan kant? Je hoofd maakt overuren en vooral als je in bed ligt is het een perfect moment om je hoofd te laten tollen.

Je hebt trek in iets. Iets zoets? Iets hartigs? Een broodje? Chocolade? Fruit? Chips? Ik heb ook wel wat dorst… Ik ga de koelkast maar even van binnen bekijken.

Onrustige benen. Overdag ben je je er misschien niet van bewust dat je baby en je lichaam door de zwangerschap een stukje zwaarder is geworden. Je benen moeten nu topfit zijn om in zo’n korte tijd zo veel meer gewicht te kunnen dragen. Het is dus niet gek dat je benen ook aan het bijkomen zijn als je in bed ligt.

Tips voor een betere nachtrust tijdens je zwangerschap

1. Drink ’s avonds niet meer zo heel veel. Drink genoeg overdag en hooguit wat water of thee ’s avonds. Water en thee gaan namelijk snel door je lichaam, waardoor je ook snel moet plassen. Dit scheelt weer wat nachtelijke toilet bezoekjes.

2. Leg maagzuurtabletten, wat (suikervrije) snoepjes en een glaasje water naast je bed. Vooral maagzuur kan je wakker houden en kan enorm vervelend zijn. Je wilt niet meer je bed uit, dus zorg ervoor dat je ze binnen handbereik hebt. Het glaasje water is natuurlijk alleen voor uiterste nood. Anders moet je vervolgens weer plassen…

3. Leg een notitieboekje op je nachtkastje. Zit je hoofd vol met “To do lijstjes”? Schrijf alles dan even op in een notitieboekje. De volgende dag kan je alles nalezen en kun je je plannen uit gaan voeren.

4. Luister muziek. Het maakt je hoofd rustiger en ontspannen, waardoor je je lichaam en geest beter de kans geeft om in slaap te vallen.

5. Doe wat zwangerschapsyoga oefeningen voordat je naar bed gaat. Yoga is voor iedereen goed. Het maakt je rustig en helemaal voor het slapen gaan wordt het veel gedaan. Zwangerschapsyoga is net wat anders, maar net zo rustgevend. Op internet zijn tal verschillende inspirerende video’s te vinden die je vast op weg kunnen helpen.

6. Laat je benen ontspannen. Leg een kussen onder je benen, vraag je partner of hij je kuiten wil masseren of smeer je benen in met een speciale crème tegen onrustige benen.

7. Maak je bed zo comfortabel mogelijk. Deze tip moet je gelijk toepassen, want dit verdien je! Een zwangerschap is ontzettend mooi om mee te maken, maar het kan ook regelmatig zwaar zijn. Zorg daarom extra goed voor jezelf.

Heb jij ook wel eens moeite om in slaap te komen?

slecht slapen begin zwangerschap, zwanger slecht slapen laatste weken, slecht slapen zwangerschap tweede trimester, zwanger slecht slapen dromen, slecht slapen zwanger derde trimester, veilige slaapmiddelen zwangerschap, veel draaien in slaap tijdens zwangerschap, slapeloosheid zwanger derde trimester, slaaptips zwanger, vroeg wakker begin zwangerschap

Delen:

1 Reactie

  1. 22 juli 2020 / 9:47 AM

    Super fijne tips. Ik ben normaal een hele goede slaper, maar merk nu wel dat ik af en toe onrustiger ben in de nacht. In slaap vallen gaat goed, want dat doe ik met een boek. Dan worden m’n ogen moe en val ik moeiteloos in slaap. Maar vannacht echt enorm benauwd, maagzuur en dorst. En dan gaat het mis, haha.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.