Home » Vetpercentage en lichaamsgewicht: hoe zit het precies?

Vetpercentage en lichaamsgewicht: hoe zit het precies?

Door een adequaat vetpercentage blijf je langer gezond. Bovendien wordt een slank lichaam over het algemeen als aantrekkelijker beschouwd. Maar wat is een gezond vetpercentage eigenlijk? Daar valt niet zomaar een antwoord op te geven. Met name omdat allerlei factoren een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan je geslacht en je leeftijd.

Het verschil in vetpercentage tussen mannen en vrouwen

De hoogte van je vetpercentage wordt ten dele bepaald door je DNA. Voor mannen ligt een gezond vetpercentage namelijk een stuk lager dan bij vrouwen. Het vrouwelijke lichaam is namelijk meer geneigd om vetreserves op te slaan. De reden daarvoor is dat een zwangerschap veel energie kost, waardoor het in de natuur handig is om wat extra energie op te slaan. Een vetpercentage van onder de 8% wordt gezien als ongezond voor mannen. Terwijl dat percentage bij volwassen vrouwen rond de 20% ligt. Dit is overigens ook afhankelijk van je leeftijd. Hoe ouder je wordt, des te hoger is het vetpercentage.

Wat is de bovengrens voor je vetpercentage?

Overgewicht is in de Westerse samenleving een veel groter probleem dan ondergewicht. Er zijn veel meer mensen met het doel om af te vallen dan om aan te komen. Een te hoog vetpercentage komt daardoor ook veel meer voor dan een te laag percentage. Wat precies de bovengrens is, verschilt van persoon tot persoon. Op jongvolwassen leeftijd is voor een man een vetpercentage tot ongeveer 18% nog gezond. Voor vrouwen ligt dat rond de 29%. Dat loopt op naarmate je ouder wordt. Bij een leeftijd van 60+ is een percentage tot 26% gezond voor mannen en tot 38% gezond voor vrouwen. Klik voor een volledig overzicht op deze link: wat is een gezond vetpercentage.

De balans tussen spieren en vetmassa

Je lichaam kent in feite twee types weefsel waar je zelf invloed op hebt. Dat zijn spieren en vet. De meeste andere weefsels zijn constant of dalen en stijgen onafhankelijk van je leefstijl. Het beste voorbeeld daarvan is je botmassa. Die neemt af op latere leeftijd, maar je hebt er zelf weinig invloed op. Hoe je leeft bepaalt de verhouding tussen spieren en vet. Door veel te sporten neemt je spiermassa toe. Met name wanneer je kiest voor krachttrainingen en in mindere mate voor cardio. Hoewel dat laatste wel weer een uitstekende manier is om vet te verbranden. Door goed op je vetpercentage te letten blijf je langer gezond. Bovendien past dat beter bij het perfecte strandlichaam voor de zomer.

Delen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.