Zo voorkom je de herfstdip

 

Als je een grote zomerliefhebber bent, dan baal je vast dat de herfst nu weer begonnen is. Ik moet zeggen dat ik dol op de warmte van de zon ben. Ik hou van lekker luieren in de zon en tijdens de zomermaanden kan ik er zo van genieten dat de dagen langer aanvoelen. Maar toch kon ik ook niet wachten tot het herfst was. Ondanks de regenbuitjes, de harde wind en de kortere dagen, straalt de herfst ook heel veel warmte en gezelligheid uit. Kijk naar buiten en je ziet dat de bladeren aan de bomen weer in de prachtigste kleuren veranderen. En hebben jullie al een bezoekje gebracht aan het bos? Ook dit is echt een aanrader!

Maar wat als je nou niet zo’n herfsttype bent? En je toch wel een beetje last hebt van een herfstdipje? Door een paar kleine aanpassingen kun je er voor zorgen dat je toch wat gemakkelijker, vrolijker en energieker de herfst (en de winter) doorkomt. Hoe? Ik vertel het je!

 

🍂Licht🍂

De grootste reden dat wij ons na de zomer vaak een stuk minder energiek voelen komt doordat de zon minder aanwezig is. Wij hebben deze zonnestraaltjes nodig om beter te functioneren en meer energie te hebben. Doe de gordijnen wagewijd open, ga zo veel mogelijk naar buiten en draai je gezichtje zo veel mogelijk naar de zon toe. Hoe meer licht, hoe lekkerder je je gaat voelen.

Helaas gaat het ons niet lukken om alle wolken aan de kant te schuiven, zodat we de zon wat meer in beeld hebben. Dus moeten we het op een andere manier voor elkaar krijgen. Een goede oplossing is vitamine D. Een vitaminepil waar alle vitamines in zitten is natuurlijk nog veel beter, maar ben je niet zo van de pilletjes, ga dan voor vette vis en eieren.

 

🐿 Goed eten 🐿

We weten allemaal dat het eten van vitamientjes erg belangrijk is. Maar tijdens de koudere maanden is het ook goed om voor wat “zwaardere” maaltijden te gaan. Maak daarom wat vaker stamppotjes, stoofpotjes of een heerlijke maaltijdsoep en begin de dag ook met een wat “steviger” ontbijt. Oh, en je mag hier best wel wat chocolade in stoppen. Chocolade bevat natmelijk een soort amfetamine die je (tijdelijk) oppept. Hierbij geldt wel; hoe puurder de chocolade, hoe meer amfetaminen. Ideaal om je yoghurtje of havermout net wat lekkerder mee te maken.

Probeer dan ook gelijk om zo min mogelijk “suikers” en cafeïne naar binnen te werken, want deze zorgen voor een hele korte energieboost die vervolgens in een nare energiedip veranderd.

 

🍃 Lekker veel slapen 🍃

Het is helemaal niet zo raar als je een half uurtje eerder naar bed gaat. Niemand heeft het door en het is zo goed voor je. De volgende dag voel je je waarschijnlijk net wat fitter. Verduister je slaapkamer zo veel mogelijk, zodat je lichaam het slaaphormoon melatonine goed aan kan maken en probeer ongeveer 2 uur voordat je naar bed gaat niet meer zo veel te drinken en te eten. Anders blijft je lichaam nog zo aan het werk.

 

 

🦔 Vertileer en isoleer 🦔

Natuurlijk wil je het in huis tijdens de herfst- en wintermaanden lekker warm hebben. Het is niet fijn als je een leuke film zit te kijken en ondertussen tocht langs je heen voelt. Brrr… Zorg daarom voor goede isolatie of bedek je ramen met een dik gordijn. Onthoud alleen wel dat het ook goed om je huis en je slaapkamer goed te ventileren. Doe regelmatig een raampje open, zodat er weer fresh air je kamer in kan komen. Dit voorkomt schimmel en is een hele goede manier van vochtbestrijding.

 

🍁 Ga er op uit 🍁

Zoals ik al zei is de herfst een perfect seizoen om naar het bos te gaan. Ga zo vroeg mogelijk, want dan kun je nog genieten van de rust, de dauw en misschien ook wel van de dieren die in het bos leven. Heb je geen bos in de buurt, dan is een grote wandeling of uitwaaien op het strand ook heerlijk om te doen. Daarnaast is het ook goed voor je lichaam om wat meer te bewegen. Ga hardlopen, een stuk fietsen of doe wat yogaoefeningen op het strand.

 

🦌Lachen 🦌

“Lachen is gezond”. Het maakt je vrolijk, het geeft je energie en uit onderzoek is gebleken dat een lach de bloedstoom naar de hersenen verkoeld. Vraag me niet waarom, maar hierdoor zal je brein afkoelen en zul je lekkerder in je vel zitten. Daarnaast is lachen natuurlijk voor alles goed. Ga daarom een dagje weg met vriendinnen, ga naar een leuke voorstelling of breng een bezoekje aan een zwembad vol met glijbanen. “Girls just wanna have fun!”

 

🦉 Kleed je goed aan 🦉

Als ik aan de winter denk, dan denk ik ook gelijk aan de kou. Brrr. Gelukkig kun je hier goed tegen kleden door een dikke winterjas, een warme sjaal en zachte wanten te dragen. En eigenlijk is dit ook wel aan te raden. Want wanneer je lichaam het koud heeft, moet het harder z’n best doen om op temperatuur te blijven. En deze energie kan je zelf erg goed gebruiken om niet in de herfstdip terecht te komen. Kleed je daarom lekker warm aan. En dit is gelijk ook weer een goed excuus om je herfst/winter garderobe weer eens aan te vullen, toch?

 

🍂Muziekje🍂

Ik vind het erg leuk om een film of serie te kijken, maar wat ik ook erg leuk vind is het luisteren naar muziek. Youtube aan en genieten maar! Stiekem vraag ik mij soms wel eens af of mijn buren ook van mijn concerten kunnen genieten… Maar ach, tegen die tijd dat ik beroemd ben, zal ik ze wel een keertje om geld gaan vragen. Ik doe daar verder niet moeilijk over, haha.

Bluetoothspeakercenter.nl biedt een groot aantal bluetooth speakers aan en hier heb ik zelf mijn draagbare speaker ook vandaan. Het fijne aan deze draadloze speakers vind ik dat je ze overal neer kan zetten. Ik heb hem nu voornamelijk in de woonkamer staan, maar ik neem hem ook regelmatig mee de badkamer in. Op één of andere manier klinkt mijn stem namelijk nog beter in de badkamer, haha! Het is echt een hele handige muziek box en de meesten zien er ook nog eens heel tof uit. Grote muziekinstallaties zijn daarom overbodig, helemaal als je weet dat de kwaliteit net zo goed (of misschien wel beter) is.

 


Dit artikel bevat één of meerdere samenwerkingen.

Share:

11 Reacties

  1. chucky1012
    16 oktober 2018 / 5:05 AM

    Fijne tips 👌
    Vooral om naar buiten te gaan en een huis goed te isoleren en te ventileren….

    Xoxo

  2. 16 oktober 2018 / 6:40 AM

    Goede tips! Ik hou van de herfst en vind het helemaal niet erg dat de temperaturen eind van de week gaan dalen 🙂

  3. 16 oktober 2018 / 7:28 AM

    erop uit gaan is absoluut een goede tip. Ik heb wel eens van die dagen dat ik de hele dag binnen zit en in plaats van uitgerust voel ik me dan in de avond eigenlijk alleen maar nog luier!

  4. 16 oktober 2018 / 7:37 AM

    Wat een fijn artikel en prachtige foto’s! Ik word er zeker wel blij van 🙂 Bij mij helpt regelmatig eropuit gaan ook zeker, net als me warm aankleden (en leuke herfstkleding kopen, haha). Vitamine D kan inderdaad ook veel voor je doen. Ik voelde me vorig jaar winter een tijdje flink beroerd. Dat bleek door een vitamine D-tekort te komen. Sindsdien slik ik daar vaak preventief tabletten voor in de herfst/winter en voel ik me automatisch al een stuk beter 🙂

  5. 16 oktober 2018 / 8:04 AM

    Fijne tips! Ik slaap in de winter ook vaak vaak iets meer dan in de zomer. Maar dat komt deels ook omdat mijn bedje nog zo lekker warm is s ochtends 😀

  6. 16 oktober 2018 / 8:29 AM

    Wat een ontzettend fijne tips!
    Ik ben gek op de herfst, maar ik moet er ook wel erg aan wennen.
    Ik kan er zo genieten door te wandelen, genieten van de najaarsmode en lekkere theetjes te drinken.
    Liefs,
    Evelien

  7. 16 oktober 2018 / 9:40 PM

    Wat een handige tips. Ik ben zelf dol op de herfst en kan ook niet wachten tot de temperaturen weer dalen. En ik weer lekker mijn truien aan kan en warme chocomel kan drinken.

  8. 16 oktober 2018 / 10:40 PM

    Goede en fijne tips, thanks for sharing! ik ben sowieso echt een herfst persoon… heerlijk wandelen, netflix, kleedje, kaarsjes

  9. 18 oktober 2018 / 11:09 PM

    Hele fijne tips! Ik vind de herfst altijd erg gezellig, maar ik houd niet van de regen en als het zo gauw donker wordt! Slapen is een goede tip, ik moet echt eerder naar bed maar ik ben echt een avondmens! Mijn wekker gaat namelijk elke dag redelijk vroeg! En oh wandelen, dat moet ik ook echt vaker doen!

  10. 20 oktober 2018 / 10:57 AM

    Fijne tips! Ik ga op deze dagen vaak wandelen met mijn camera in de hand. De natuur zien veranderen van kleur is voor mij een magisch moment.

  11. 8 november 2018 / 8:52 PM

    Goeie tips! Merkte dat ik aan het begin van de omslag naar herfstweer wel een dipje kreeg. Moe, koud, lusteloos. Vooral slapen en extra warm kleden deden mij goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.