Home » Mijn ideale huishoudroutine

Mijn ideale huishoudroutine

Jeetje wat gaat de tijd snel. Mijn dochtertje is inmiddels al 8 maanden en deze maanden zijn voorbij gevlogen. Nu ik niet alleen voor mijzelf moet zorgen, gaan de dagen sowieso enorm snel. Melk geven, hapjes geven, samen een broodje delen, buiten wandelen, spelen, haar in bad doen, lekker in bed stoppen, verhaaltjes voorlezen. Het is af en toe een wonder dat ik het huishouden nog bij kan houden. Vooral stofzuigen is echt een ding. Als ze slaapt wil ik haar niet wakker maken. En als ze wakker is, dan vind ik het toch wel een beetje zielig om lawaai te maken.

Maar goed, daar heb ik mij overheen gezet, want anders dan komt het er nooit van. En gelukkig heb ik nu ook een ideale huishoudroutine bedacht. Ik wil namelijk niet iedere dag met het huishouden bezig zijn en zo heb ik ook nog tijd over voor mijn blog. Yay! Ik heb mijn tips en huishoudroutine voor je uitgeschreven.

Werk per ruimte

De allerbeste tip om je huis goed bij te kunnen houden is door per ruimte te werken. Dit kan ik iedereen aanraden, want als je onverwachts toch ergens heen moet, dan heb je niet het hele huis overhoop liggen. Ik begin vaak boven, door alle kamers en de badkamer langs te lopen. De was in de wasmand, de bedden opmaken, spulletjes weer terug zetten. En zo is het binnen no time weer netjes. Ook haal ik vaak nog even een weg-werp-schoonmaakdoekje door de wastafel van de badkamer.

Geef alles een vaste plek

Het geheim van een opgeruimd huis is dat alles in huis een vaste plek heeft. Door iedere keer de spullen weer op de juiste plek te zetten, zal je zien dat je bijna geen rommelig huis meer hebt. Los slingerende sleutels doe je in een mandje, tijdschriften stapel je op en kussens leg je netjes in de bank. Het is een kleine moeite en zo is je huis altijd netjes. Wil je extra gemotiveerd worden, neem dan even een kijkje op The Home Edit, want dan wil je gelijk aan de slag gaan!

Ruim rommel gelijk op

Natuurlijk krijg je vaak toch wat rommel in huis. Reclamefolders, theekopjes, ontbijtbordjes, vieze theedoeken, papiertjes, etc. Ik vind het vervelend om hier de hele dag tegenaan te moeten kijken en daarom ruim ik het gelijk op. Gelukkig hebben wij een vaatwasser, waardoor ik daar gemakkelijk de vieze vaat in kan zetten. Reclamefolders blader ik snel door met een lekkere kopje thee en vervolgens gaan ook die de papiercontainer in. Tip: Zie je iets dat je graag wilt kopen, maak er dan een foto van.

Een frisse geur door het hele huis

Om je huis lekker fris te laten ruiken, doe ik regelmatig even de ramen en deuren open. Onze kat maakt daar gelijk gebruik van door even een frisse neus te halen. Dus ga ik ook even met hem buiten spelen. Vooral nadat je gestofzuigd hebt is het fijn om die muffe geur weer uit je huis te laten verdwijnen. (Een beetje waspoeder is trouwens ook een heel handig idee om op te zuigen. Hierdoor wordt er door de kamer een lekkere geur verspreid)

De was sorteren

De wasmachine draait nu steeds vaker. Witte was, gekleurde was, donkere was, wollen truien, spijkerbroeken, handdoeken, hydrofiele doeken (een soort van baby handdoeken), het beddengoed, sportkleding en ga zo maar door. Ik vind het handig om gelijk de was te sorteren. Zo heb je een goed overzicht van welke stapel het grootste is, zodat de wasmachine goed gevuld is. En door het te sorteren kun je veel sneller de was weg werken. Daarnaast zijn de washulpjes van Leifheit ook ideaal om in huis te hebben. Extra tip: Ik zorg er altijd voor dat ik lekkere wasmiddel en wasverzachter in huis heb, zodat alles heerlijk gaat ruiken, inclusief het hele huis.


Mijn huishoud-planning

Maandag

Op maandag begin ik met de was. Na het weekend heb ik vaak de meeste energie en stort ik mij volledig op de was. Gelukkig is onze wasmachine razend snel en hoef ik het alleen nog maar op te halen aan het wasrek. Ik droog onze was bijna nooit in de droger, behalve de handdoeken. Zo worden ze lekker zacht.

Woensdag

Op woensdag ga ik met de stofzuiger door de woonkamer, de keuken en de hal. Hier zijn we het meest, dus wordt het ook sneller vies.

Naast het stofzuigen zorg ik op woensdag ook voor de planten. Elk plantje in huis krijgt wat water. En ik kan je vertellen dat ik hier wel even mee bezig ben. In de woonkamer en keuken staan de meeste planten, maar ook op de slaapkamer, in de badkamer en zelfs op zolder staan planten.

Donderdag

Om de was bij te kunnen houden, doe ik vaak op donderdag ook nog even een wasje. Vaak zijn dit handdoeken en babykleertjes. Daarna ruim ik ook gelijk even de droge was op. Ik sorteer alles op stapeltjes op ons bed en ondertussen speel ik met mijn dochtertje. Dit is echt multitasken vinden jullie niet? Haha!

Ook maak ik het toilet en de badkamer goed schoon. Vaak doe ik dit als ons dochtertje slaapt. Het maakt niet veel lawaai en zo hoef ik haar ook niet iedere keer in de gaten te houden.

Zaterdag

En tenslotte ga ik vaak op zaterdag met de stofzuiger door het hele huis. Beneden, boven en de zolder. Het voelt altijd heel fijn als dit weer gedaan is. Lekker schoon en aangezien wij een kat in huis hebben, vind ik het belangrijk dat de haren zo min mogelijk door huis fladderen. Ik doe dit vaak op zaterdag, omdat mijn man dan thuis is en ik even goed overal kan stofzuigen, zonder dat ik op ons dochtertje hoef te letten. Ook haal ik dan een dweil door het huis. Lekker fris!

Zo valt het allemaal best mee toch? En ik heb op de blog The Organizing Boutique gelezen dat een opgeruimd huis ook nog eens goed is voor je gezondheid.

Lees trouwens ook: Mijn stappenplan voor de perfecte schoonmaak

Delen:

5 Reacties

  1. 6 december 2019 / 6:38 AM

    Een fijne routine. Ik hou ook van een opgeruimd huis. Wassen doe ik doordeweeks en opruimen elke dag zoals jij het omschrijft. Zo kost het niet veel tijd en is het lekker opgeruimd.

  2. 6 december 2019 / 7:53 AM

    Leuk om te lezen wat jouw routine is. Ik doe momenteel eigenlijk alles in het weekend, maar dat vind ik ook niet ideaal. Misschien is het inderdaad een idee om de was in ieder geval naar de maandag te schuiven.

  3. 6 december 2019 / 8:27 AM

    Heel leuk om te lezen hoe jij het aanpakt met het huishouden! Zo te lezen ben je inderdaad een echte multitasker en heb je er een handig systeem voor gevonden 🙂 Ik werk op woensdag en vrijdag aan mijn onderneming vanuit huis en doe dan altijd de was en boodschappen. Stofzuigen doe ik vaak op een van de doordeweekse avonden en op zondag. Verder houd ik in het weekend vaak een grote schoonmaak (badkamer, wc, etc.).

  4. 6 december 2019 / 1:43 PM

    Wat maak je toch altijd prachtige cleane foto’s en heerlijk, zelf doe ik twee keer in de week poetsen. We hebben overal pvc en ik merk toch wel dat het onwijs snel stoffig word, bah! Elke week doe ik ons bed verschonen en de badkamer moet ik ook echt elke avond even haar vrij maken wanneer ik mijn haar heb gedaan!

  5. 9 december 2019 / 9:14 AM

    Ah, heel leuk om te lezen dit! Ik heb ook zo’n eigen routine, alleen hoef ik dan geen rekening te houden met een slapend baby’tje in huis;-) Kan me goed voorstellen dat je daar heel slim om heen moet plannen. Zaterdag ben ik altijd aan het werk, dus ik doe meestal zondag ochtend een uitgebreide schoonmaaksessie. Verder probeer ik dagelijks ook dingen bij te houden, zoals de was en de keuken schoonhouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.