3x Gezonde ontbijtjes, tusssendoortjes & lunch gerechtjes

 

Tijdens de feestdagen hebben we waarschijnlijk allemaal wel wat meer gegeten dan normaal. Lekkere Kerstdiners, oliebollen, (alcoholische)drankjes. Het is niet voor niets dat veel mensen vanaf het begin van het jaar er voor kiezen om toch weer wat meer op de lijn te gaan letten. Daarom heb ik vandaag drie heerlijke ontbijtjes, tussendoortjes en lunches bij elkaar gezocht die ongelofelijk lekker zijn en heel goed in een dieet vallen. En ik kan jullie vertellen dat we niet te veel op de calorieën gaan letten, maar dat we een “vol gevoel” gaan creeeren, waardoor we minder vaak eten en wat meer gaan genieten. 

 

Feestelijke ontbijtjes

Het ontbijt is mijn meest favoriete maaltijd van de dag. Nu is het heel gemakkelijk om gewoon een broodje te smeren of een bakje yoghurt te eten. Maar het is natuurlijk veel leuker om een feestje van je ontbijtje te maken. De onderstaande ontbijtje lijken misschien veel werk, maar dat is helemaal niet zo. De ontbijtwraps is een kwestie van een wrap pakken, het besmeren met wat kwark en vervolgens wat plakjes aardbei er op te leggen. Wil je het iets zoeter maken, dan kan een beetje honing al wonderen doen.

Een crumble ziet er ook ongelofelijk lekker uit en ook dit is heel simpel om te maken. Wel is een crumble vaak lekkerder als je hem een nachtje laat staan. Maak het daarom de avond ervoor, zodat je er de volgende dag naar uitkijkt om het op te eten.

Heb je nog wat oud brood liggen, dan zijn wentelteefjes dé oplossing. Doe een klein beetje boter in de pak, dompel je broodje in een ei/melk mengseltje, bak het broodje even en genieten maar! Vooral met wat vers fruit is het een hemels ontbijtje. En ook al lijkt het een calorieën-bom, schijn bedriegd. Daarnaast heb je de komende tijd ook minder snel weer trek in iets anders.

 

Ontbijtwrap met aardbeien en kwark // Frambozen havermout crumble // Wentelteefjes

 

Heerlijke tussendoortjes

Als ik naar mijn werk ga dan ontbijt ik best wel vroeg. Meestal heb ik mijn ontbijtje op voordat het 07.15 uur is. Het is daarom niet gek dat ik tegen 10 uur al weer zin heb om iets te eten. En dit moet je ook gewoon doen. Je lichaam vraagt niet voor niets om eten en kan wel wat meer energie gebruiken.

Wat ikzelf altijd heel handig vind is het maken van een lekkere koek te maken en deze in plakken te snijden. Een zelf gemaakte ontbijtkoek of deze chocolade rijstwafelrepen zijn heel gemakkelijk om te maken, vullen enorm en je hebt gelijk genoeg voor een hele week. Ideaal! Daarnaast zijn deze koekjes veel gezonder dan kant-en-klare koekjes uit de supermarkt en hebben ze véél meer smaak.

Heb je toch wat meer zin in fruit, maak dan een smoothie of een smoothiebowl. Hierin kun je eindeloos je creativiteit op de loop laten en iedere dag weer varieren. Een smoothie vind ik erg lekker en is natuurlijk heel gemakkelijk om te maken. Maar een smoothiebowl maakt het allemaal nog net wat feestelijk. Deze smoothiebowl is gemaakt van roodfruit, yoghurt en een banaantje. Yummy!!

Wil je in een korte tijd veel afvallen, dan kun je natuurlijk ook tijdelijk voor proteine producten kiezen van bijvoorbeeld Proday. Veel mensen hebben het idee dat dit niet wat voor ze is, maar met de jaren zijn deze producten echt wel beter geworden. Denk hierbij aan lekkere havermout, ontbijtgranen, soepjes en lekkere toetjes. Het is echt een toevoeging op je dieet geworden, terwijl je wel gewoon van lekker eten kan blijven genieten. 

 

Chocolade rijstwafel repen // Smoothiebowl // Ontbijtkoek zonder suiker

 

Gezonde lunches

Tegen 12.00 uur krijg ik altijd zin in mijn lunch. De ene keer is het een broodje en de andere keer is het een wrap. Het is nu ook juist het moment om extra van je lunch te genieten en genoeg te eten. Maak daarom een sandwich door middel van een geroosterd broodje en je krijgt veel minder snel weer trek. Op één of andere manier doet je lichaam er langer over om harde broodjes wat langzamer te verwerken. Dus laten we daar maar goed gebruikt van maken!

Ook een pannenkoek op basis van yoghurt is hemels! Hier moet je wel wat meer tijd voor uittrekken, maar het is zeker genieten als je een paar pannenkoeken gebakken hebt. Eventueel voeg je er nog wat stukjes banaan aan toe en je lunch is perfect.

Heb je toch meer trek in iets hartigs? Ga dan voor een zelf gemaakte wrap omelet. Bak twee eitjes in de pan en voeg er wat spinazie aan toe. Vervolgens leg je wat zalm en lichte roomkaas op je “omelet” en rol je hem op. Als dat niet genieten wordt…

 

Kalkoen/tomaat/avocado Sandwich // Citroen yoghurt pannenkoeken // Zalm/spinazie omelet

 

 

Share:

9 Reacties

  1. 25 januari 2019 / 3:44 PM

    Leuk lijstje, weer eens wat inspiratie opgedaan 🙂

  2. 25 januari 2019 / 3:58 PM

    Wat een heerlijke ideeën, vooral de suikervrije ontbijtkoek en de zalm spinazie omelet.

  3. 25 januari 2019 / 4:12 PM

    Lekker!! Leuke ideeen en ook nog eens simpel om te maken!

  4. 25 januari 2019 / 4:46 PM

    Wauw ziet er heerlijk uit allemaal! Ga er zeker een paar proberen.

  5. 25 januari 2019 / 9:41 PM

    Dat ziet er allemaal heerlijk uit! Heb echt zin gekregen om weer eens wentelteefjes te maken.

  6. 25 januari 2019 / 10:27 PM

    Dat ziet er allemaal heerlijk uit! Zn smoothiebowl wil ik ook wel eens proberen te maken.

  7. 25 januari 2019 / 11:10 PM

    Wauw wat heb je een heerlijke recepten naast elkaar gezet! Thanks voor het delen, fijn weekend!

  8. 27 januari 2019 / 9:15 AM

    Ah wat een super leuk artikel , heel welkom. Ik probeer ook op mijn eten te letten, maar ik vind het soms toch heel moeilijk mijn eten niet te saai te laten worden. Een lekker ontbijtje lukt me nog wel, maar een gezonde lunch die ook echt lekker is….Ik ga jouw ideetjes zeker bewaren.

  9. chucky1012
    4 februari 2019 / 9:37 AM

    Zulke fijne en goede tips om gezond te kunnen eten als men op het werk is

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.